El qüestionari que Geoff Brumfiel va passar a adolescents nord-americans sobre el que pensen de l'evolució (Nature, 434:1062-1065) ens va fer adonar que aquestes dades no existeixen referides a joves europeus. Vam fer tres preguntes a una mostra de 129 estudiants de set facultats de la Universitat de Barcelona. La distribució dels estudiants cobria nombres similars de ciències, humanitats i economia. Les dues primeres preguntes eren les mateixes que Brumfiel: què penses de la teoria de l'evolució de Darwin? I sobre l'origen i el desenvolupament dels humans? Vam incloure una tercera pregunta: quina opinió et mereix l'afirmació "Els éssers humans són massa complexos per haver evolucionat sense la participació d'un ésser superior"? Els resultats difereixen molt dels obtinguts als USA.
Setanta-sis per cent dels estudiants afirmen que
la teoria de Darwin està demostrada adequadament, comparat amb 32%-52%
al grup nord-americà amb estudis superiors. Només un participant
es declara creacionista estricte i 12% accepten alguna mena de participació
divina. Quan preguntem directament sobre l'acord amb l'afirmació bàsica
del disseny intel·ligent, al voltant d'un 10% dels participants hi
està d'acord, mentre que un 80% el rebutja. Una mostra aleatòria
de 49 adults amb nivells educatius que van de la primària al doctorat
va donar resultats similars. Hi detectem menys suport per Darwin (61%) i
menys rebuig (8%) que a la mostra d'estudiants universitaris. El suport implícit
per les tesis del disseny intel·ligent es mou entre el 10% i el 18%,
segons com es posa la pregunta.
Com que no hem avaluat el que els participants saben de la teoria de l'evolució, no podem saber fins a quin punt aquest suport per Darwin és fruit de la convicció o de seguir el corrent a-religiós majoritari a molts cercles de la nostra societat. En qualsevol cas, sembla clar que el disseny intel·ligent té menys camp per créixer als campus europeus que als seus equivalents nord-americans.
a |
b |
c |
|
Població
general |
30 (61) |
4 (8) |
15 (31) |
Estudiants
universitaris |
98 (76) | 21 (16) |
10 (8) |
Estudiants
USA (13-17 anys) |
(37) |
(30) |
(33) |
a |
b |
c |
|
Població
general |
9 (18) |
0 (0) |
40 (82) |
Estudiants
universitaris |
16 (12) |
1 (1) |
112 (87) |
Estudiants
USA (13-17 anys) |
(43) |
(38) |
(18) |
a |
b |
c |
d |
e |
|
Població
general |
3 (6) | 2 (4) |
5 (10) |
11 (22) |
28 (57) |
Estudiants
universitaris |
6 (5) |
7 (5) |
13 (10) |
18 (14) |
85 (66) |